Home » extra » 'Echte Noordeling is blij dat dat stadse zooitje aan de andere kant blijft'

'Echte Noordeling is blij dat dat stadse zooitje aan de andere kant blijft'

Published at January 16, 2017 at 12:40 PM

Bron: Het parool

 

LezersbrievenIn Het Parool verschenen meerdere berichten over de brug over het IJ. Vijf lezersbrieven als reactie daarop.

DOOR: 16 JANUARI 2017, 12:40

Meewarig

Je komt uit de provincie en wilt in de grote stad wonen. Je vrienden hebben een appartementje in De Pijp of West, maar jij lacht ze uitbundig uit. Je gaat toch niet op een postzegel van 40 m2 wonen als je ook in Noord kan kopen? Dus je koopt in de Van der Pekbuurt of bij Overhoeks, of doe eens gek, in Nieuwendam.

Maar dan begint het te knagen, je beseft dat er niet veel te beleven is in Noord. Je wilt dat mensen inzien dat Noord óók echt Amsterdam is en jou niet meewarig aankijken. Daarom ga je met alle middelen zorgen dat er bruggen, tunnels of kabelbanen komen zodat Noord verbonden word met het ­Centrum, want dan tel je mee.

Maar de echte Noordeling hoeft niet verbonden te worden, die is trots op de waterscheiding, die is blij dat dat stadse zooitje aan de andere kant blijft. Al verbind je Noord met Amsterdam, het gezegde zal altijd blijven: Over het IJ en voorbij Diemen houdt Amsterdam op.
Peter Kersbergen, Amsterdam

Totaal overbodig

Al sinds de eeuwwisseling is er sprake van dat op de Kop van het Java-eiland iets van internationale allure moet komen. Ondertussen is de Kop een heerlijke plek voor wandelaars, hardlopers, hondenbezitters, festivalgangers en schoolkinderen.

De basisschool die al tien jaar op de Kop staat, zou straks moeten verhuizen, de gemeente heeft haar zinnen op een Javabrug over het IJ gezet. Waarom eigenlijk?

Het kabinet heeft zich uitgesproken tegen welke brug over het IJ dan ook. Bovendien nadert de Noord/Zuidlijn zijn voltooiing. Totaal overbodig dus.
Guido Melis, Amsterdam.

Vermaledijde metro

Er zijn een heleboel ponten naar Noord. Dan is er de Schellingwouderbrug. En straks de vermaledijde metro. Moeten er dan ook nog bruggen naar Noord worden geslagen?

Hele generaties Amsterdammers stierven zonder ooit een stap in Noord te hebben gezet. In Noord wilde je niet dood gevonden worden en wat mij betreft is dat nog steeds zo.
Willy Klinkenberg, Amsterdam

Attractie

Maak van één tunnelbuis van de IJtunnel een fietsverbinding. Deel de tunnel in twee fietsrijbanen met een waanzinnige transparante afscheiding. Creëer de coolste tunnel van Nederland met ledverlichting en ventilatoren voor een rugwindje: een attractie. Noord komt overdekt en comfortabel een stuk dichterbij.
Ronald van Teunenbroek, ­Amsterdam

Creëer de coolste tunnel van Nederland met ledverlichting en ventilatoren voor een rugwindje

Van het padje

Nu weet ik het zeker: in de Stopera zijn ze helemaal van het padje af. Een investering doen van 210 miljoen die nooit enig rendement zal opleveren.

Fietsers betalen immers geen wegenbelasting, geen parkeergelden en nauwelijks btw als zij hun vijfdehands of oudere fiets van 35 euro ­kopen. De verliespost wordt echter drievoudig: geen rendement, kapitaalvernietiging passagiersterminal en cruiseschepen met vermogende toeristen zullen Amsterdam mijden.

En dan heb ik het cultuurhistorisch verlies van het niet meer afmeren van zeeschepen ten oosten van het CS, die Amsterdam tot havenstad hebben gemaakt, nog niet meegeteld.
Erik Oterdoom, Amsterdam

Lees ook: 

'Bouw aan de oevers twee torens die de brug markeren en dragen'
Zal die ene brug over het IJ echt helpen?


«   »