Zondagochtend, om 5 voor twaalf, hield de lobbygroep Brug over het IJ een lawaaiactie op de veerpont.

De boodschap: schiet op met die bruggen.

DOOR: 6 NOVEMBER 2016, 17:15

De voorstanders van bruggen over het IJ hebben een goede week achter de rug. Donderdag liet wethouder Ollongren weten af te willen van de cruiseterminal in de binnenstad, om zo de drukte in de stad tegen te gaan. Bijkomend voordeel: hoge cruiseschepen vormen straks geen belemmering meer voor een brug.

In een discussie die al meer dan honderd jaar duurt bracht dit besluit de brug weer een stapje dichterbij. En er was nog meer goed nieuws voor de pontforens: het GVB nam maandag een nieuwe, grotere pont in gebruik.

Er zou gewoon binnen vijf jaar een brug kunnen staan, maar de tegenstanders zullen er alles aan doen op het zolang mogelijk te rekken

Bas Kok van Brug over het IJ

Reden voor feest? Niet voor lobbygroep Brug over het IJ. Die organiseerde zondagochtend juist een lawaaiactie. Een vrolijke lawaaiactie, dat wel. Blazend op scheepstoeters, slaand op potten en pannen en rammelend met rammelaars stapten ongeveer tachtig man, in het rood gekleed, tegelijkertijd aan boord van IJveer 56.

"Wij willen een brug", werd er gescandeerd. De schipper van de pont deed leuk mee en liet zijn scheepstoeter horen. Op de terugweg deed hij zelfs nog even een threesixty.

Tijd voor actie
"De afgelopen jaren zijn we vooral een denkclub geweest, van schrijvers en wetenschappers," zegt Bas Kok van de lobbygroep. "Nu wordt het tijd voor iets meer actie, want er moet wat gebeuren." Volgens Kok is iedereen op dit moment namelijk iets te optimistisch dat de brug er uiteindelijk wel gaat komen. "Maar er is gigantische tegenstand van Rijkswaterstaat, de provincie en het Havenbedrijf. Zij zijn faliekant tegen omdat ze geen belemmeringen op het water willen."
 
De gemeente, zo benadrukt Kok, is hier niet de vijand. "Zij willen de bruggen ook, ze moeten nu alleen wel scherp blijven." Wethouder Laurens Ivens, die op de kade even meeblies op een scheepstoeter, formuleerde het zelf wat voorzichtiger. "Wij zijn voorstander van vaste verbindingen over het IJ. "

 

En een vaste verbinding kan dus ook een tunnel zijn. Het is een van de alternatieven die nu wordt onderzocht, net zoals de versnelde aanleg van metrostation Sixhaven en extra veren. Voor het einde van het jaar neemt het college een voorkeursbesluit: dan moet duidelijk wat er op welke plek zou kunnen komen.
 
Daarom is het belangrijk om nu actie te voeren, aldus Ed Eringa, die twee pannendeksels bij zich heeft om herrie mee te maken. "De komende weken worden er beslissingen genomen en de tegenstanders oefenen nu maximale druk uit op de gemeente om niet voor bruggen te kiezen."

'Kijk nu eens'
Als voorbeeld noemt hij de eis van de provincie dat nieuwe bruggen een doorvaarhoogte van 11,35 meter moeten hebben, terwijl er op de vaarroute door het Amsterdam-Rijnkanaal twintig bruggen zijn die lager zijn.
 
Eringa stond in 2012 al met een petitie bij de pont voor de bouw van een brug. "Toen stond ik in mijn eentje. Begin er toch niet aan, zeiden mensen, dat is tijdsverspilling. En kijk nu eens."
 
Volgens Kok kan er, nu de gemeente vorig jaar het principebesluit nam om de IJ-oevers beter te gaan verbinden, nu doorgepakt worden. En twee bruggen op de flanken zijn volgens hem de beste opties.  "Er zou gewoon binnen vijf jaar een brug kunnen staan, maar de tegenstanders zullen er alles aan doen op het zolang mogelijk te rekken. Het zal dus nog wel een jaar of tien duren."

 

BRON: Het Parool